Kalendarzowa wiosna już się rozpoczęła, wiec po zimie warto sprawdzić stan techniczny swojego auta i przygotować je do cieplejszych warunków. Wiosenny przegląd bywa lekceważony, co jest poważnym błędem ze strony właścicieli. Wiosenne prace przy samochodzie przystosowują go do pracy w wyższych temperaturach, w bardziej suchym i zapylonym powietrzu oraz przy innego typu opadach. Pozwala również wychwycić niedomagania, które powstały zimą i dokonać wymiany elementów nadmiernie zużytych podczas eksploatacji.
Część wiosennego przeglądu można wykonać samodzielnie, niektóre prace lepiej jednak warto zlecić fachowcom. Warto zacząć od najprostszych czynności, czyli np. od sprawdzenia oświetlenia. Łatwą czynność jest sprawdzenie stanu wycieraczek. Pióra wycieraczek po zimie kwalifikują się zazwyczaj do wymiany. Cieplejsze dni wykorzystajmy na osuszenie wnętrza, do którego trafiło mnóstwo wilgoci. Wysuszmy, co tylko można, a układ wentylacji będzie miał do usuwania mniej pary wodnej.
Wiosna to przede wszystkim czas zmiany ogumienia. Gdy średnia temperatura będzie wynosić powyżej 7°C należy wymienić opony zimowe na letnie. W wyższej temperaturze zimowe opony nie radzą sobie dobrze i „pływają” na drodze, wówczas droga hamowania pojazdu jest znacznie dłuższa. Ponadto opony zimowe użytkowane przy wyższych temperaturach dużo szybciej się zużywają, co niewątpliwie odbija się na domowym budżecie. Zmianie opon musi towarzyszyć wyważenie kół. Tę czynność powinno się powtarzać co 10 tys. km.
W okresie wiosenno - letnim będziemy częściej korzystać z klimatyzacji, dlatego już teraz lepiej poddać ją odgrzybianiu. Przegląd klimatyzacji oraz wymianę filtra kabinowego należy wykonywać przynajmniej raz w roku. Dzięki niemu usuniemy wszelkie pleśnie, grzyby, roztocza i bakterie, które nagromadziły się w trakcie zimy z powodu wilgoci i ciepłego powietrza grzejącego nasze auto w zimie.
Przeglądu wymagać będzie także nasze podwozie. Sprawdźmy przede wszystkim układ hamulcowy. Niskie temperatury mogą także niekorzystnie odbić się na stanie wszelakich gumowych elementów. Trzeba zatem sprawdzić stan uszczelek, przewodów oraz pasków. Jeśli widoczne są jakiekolwiek pęknięcia lub ślady wycieku, należy niezwłocznie dokonać odpowiedniej wymiany. Dodatkowo skontrolujmy także zawieszenie i układ kierowniczy.
Wiosną konieczne jest sprawdzenie wszystkich płynów eksploatacyjnych oraz dokonanie wymiany oleju. Chłonie on wodę, co pogarsza jego właściwości smarne, tym samym przyspiesza się zużycie silnika.
Umycie samochodu pozwoli dokładnie sprawdzić stan lakieru i powłok antykorozyjnych. W okresie zimy, chociaż rdzewienie jest spowolnione niskimi temperaturami, ognisk korozji przybywa.
Sprawdzić też należy wszystkie dostępne styki elektryczne, zwłaszcza pod kątem osadów i korozji. Zima dla tych elementów to najtrudniejszy okres.